en

en-De 1ste echte dag op pad naar Lourdes!

19/05/2017


Dag 1: Zaandam - Lourdes

Het is dus echt begonnen! De wekker ging vroeg af, misschien wel mijn nieuwe wektijd voor de aankomende 15 dagen? Door mijn zwager Ed naar Schiphol gebracht, ingecheckt bij Easy-Jet en op naar Lourdes. Goede vlucht gehad en in Toulouse naar de treinen met de bus, hier een Nederlandse ontmoet en samen verder. Helaas duurde het verkrijgen van een ticket lang en daardoor misten we beide onze trein. Dan maar aan de koffie! Na 2 uur vertrok de trein naar Lourdes en om 14.30 uur kwam ik daar aan en kon het hotel al zien liggen vanaf het station.

Het is een enigszins gedateerd hotel maar wat mag je ook verwachten voor een overnachting van €25,=. Een ouder echtpaar houdt het geheel aan de gang en de dame was in ieder geval wel aardig. Nadat ik mijn spullen een beetje had uitgestald ben ik meteen Lourdes gaan bekijken.

Het dorp drijft op het toerisme en er zijn hier meer hotels etc dan dat er woningen zijn. De basiliek is mooi en in een bepaald opzicht sober hoewel alle muren zijn ingelegd met mozaïek afbeeldingen van oa de kruisgang. Van de wieg tot het opnemen in de hemel, alles staat afgebeeld op de muren afgebeeld.

Bij het info bureau tegenover de basiliek heb ik mijn eerste stempel gehaald in mijn credential en daarna ben ik nog weer even de toerist gaan uithangen door een rondwandeling te maken in het historisch centrum.

Het is nu 19.00 uur en ik zit hier op het station mijn blog bij te houden, het hotel heeft geen internet. Zoals ik al schreef gedateerd, wc en badkamer op de gang. De overgang van luxe naar "Spartaans" is ingezet.

Zo rond 19.45 uur weer naar de basiliek gelopen en daar de voorbereidingen gade geslagen die nodig zijn om het geheel ordentelijk te laten verlopen. Ik stond op een terras boven de onderste kerk en had een prima zicht op wat er zich allemaal afspeelde. Toen ik rond 20.00 uur aanwezig was kon ik niet vermoeden dat een uur later er zeker 1000 tot 1500 mensen zich hadden verzameld om deel te nemen aan de lichtprocessie. De voorste rijen werden ingenomen door mensen die in een rolstoel zaten en dat waren er nogal wat. Door mijn standpunt had ik een prima zicht op het geheel en zo kon ik waarnemen dat er erg veel Aziatische mensen aanwezig waren. Natuurlijk waren er veel andere landen vertegenwoordigd vaak te herkennen aan een vlag of andere uitingen van cultuur.

Ik had nog steeds niets vernomen van Frieda & Rina dus maar eens gebeld, bleken ze in het publiek te staan terwijl ik net naar de uitgang was gelopen.Bij de ingang hebben we elkaar ontmoet en zijn we naar het hotel, waar zij ook verbleven, gelopen. Ruim voor 22.00 uur waren we binnen en hebben we een fles wijn besteld en lekker zitten te kletsen. 

Gaande weg liep het hotel verder vol met mensen uit Kenia die zich melden om te overnachten maar eigenlijk ook wel wat wilde eten. Dat was nu niet echt meer de bedoeling, er werd wel iets klaar gemaakt voor ze maar echt van harte ging het niet!

Nadat we weer waren bijgepraat zijn we na de 2e fles toch maar naar de kamers gegaan terwijl de Kenianen nog steeds niet echt erg blij waren met het geheel maar zich nu ook weer niet negatief lieten beïnvloeden 

YouTube filmpje van Roderick Vonhagen, mediapriester, die het eerste gedeelte van de reis dezelfde etappes heeft gelopen

Facebook berichten