Lourdes - Asson

18-05-2017

Dag 2: Lourdes - Asson 31,5 km.

Vandaag dus de eerste echte wandeldag door het Franse landschap en dat is goed gegaan. Mooi weer, prachtige route en ook nog een slaapplaats gevonden.

Om 08.15 uur vertrokken en Frida & Rina hebben mij begeleid tot buiten Lourdes maar dat ging niet vanzelf. Hoewel de routebeschrijving als de Garmin dezelfde route aangaven kwamen we telkens bij een gesloten hek uit. Waarschijnlijk door strengere veiligheidsmaatregelen rond de grot van Lourdes was er nu een andere uitgang. Beetje jammer dat dit niet werd aangegeven, heeft me bijna 3/4 uur gekost om mij te ontdoen van de kracht van Bernadette☺. Blijkbaar wilde zij mij niet loslaten.

Ik ben onderweg bijna niemand tegengekomen, het is maar goed dat alles goed gaat want je hoeft niet echt op hulp te rekenen als er wat zou gebeuren. En dan met niemand bedoel ik mede pelgrims, je groet natuurlijk wel eens een local maar die gaan echt geen praatje met je aan. Ik kwam wel een Tsjechische pelgrim tegen maar die ging na 5 minuten alweer een ander kant op.

het zwaarste gedeelte van mijn route lag bij Betharram, dit dorp is bekend om zijn grotten en heeft een prachtige Sanctuaire de Notre-Dame de Bétharram. Daar moest ik achter langs omhoog een kruisweg volgen. Op de helling van de heuvel met uitzicht op het heiligdom bestaat deze kruisweg uit 15 kapellen, één per station. Helemaal boven gekomen ligt een kleine begraafplaats met daarbij 3 kruizen uitkijkend over het landschap.

Het werd bijna mijn eigen kruisweg, zo steil was het met als hoogtepunt een aankomst op de heuvel met fantastisch uitzicht over het dal.

Na ruim 30 km aangekomen in Asson, nu is Asson geen werelddorp en hoewel het op de route ligt van een Camino zijn hier geen reguliere auberges dus op zoek naar een slaapplaats. Met behulp van 2 Engelsen die in Frankrijk wonen en de Marie kwam ik terecht bij een huis waar bedden voor pelgrims beschikbaar zijn en daar was ik de eerste dus het huis voor mij alleen.

Lekker gedoucht en naar de pizzaboer want dat is dat is de enige eetgelegenheid annex bakker, kiosk, bar etc. hier in het dorp met mijn vriend voor 1 avond Laurant (de "dorpsgek" die wel goed Engels spreekt). Heerlijk zitten kletsen met de locals en dat allemaal zonder echt Frans te speken. Het is zo jammer dat in het land van de de Fransen er zo weinig mensen Engels spreken. Nu nog even een pizza verorberen. Ik heb heel gezellig zitten kletsen met de mensen, kostte me wel 5 bierre.

Ik stond op het punt om met een gevulde maag de pizzahut te verlaten toen er twee Engels sprekende mensen binnen kwamen. Ik begon meteen tegen hen te praten en van het één kwam het ander en na nog een biertje en 2 wijn liepen we naar hun huis wat naast "mijn" verblijf was. 

Nathalie & Keith zijn geemigreerd uit Noord-Ierland 13 jaar geleden om het geweld daar te ontvluchten. Nu leven ze in Frankrijk in een huis wat al 13 jaar gerenoveerd wordt. We hebben een hééél gezellige avond gehad waarbij ik totaal geen idee heb hoe laat ik daar ben weggegaan! Wel met een uitnodiging op zak om in de ochtend te komen ontbijten. Zoals gezegd was ik snel op mijn kamer en heb heerlijk geslapen in een toch wel aparte omgeving. Gelukkig was ik nog de enige pelgrim die daar sliep en dat was maar goed ook!

Voor mijn vertrek heb ik Travelcards gekocht, dit zijn kaartjes met daarop vragen die je kunt stellen aan mensen die reizen of gereisd hebben. De vragen zijn heel divers en kunnen alle kanten op gaan.

Voor vandaag heb ik een kaart getrokken met daarop de vraag:

De vraag van de dag!

Welk aandenken heb je meegenomen voor jezelf?

Je kunt de vraag op meerder manieren beantwoorden maar voor nu is het een foto van Willy met "mijn" 4 grote jongens die aan mijn rugzak hangt en die me aan hen doet denken telkens als ik mijn rugzak op of af doe en dat is een mooi gevoel!

Facebook berichten