en

en-Villanua - Jaca

12/05/2017

 Dag 8: Villanua -Jaca 20 km

Een relatieve korte etappe naar Jaca, afstand ongeveer 16km volgens het reisplan maar eigenlijk loop je iedere dag wel meer dan aangegeven.

Vanuit het thuisfront begrijp ik dat er nog al wat taalfouten te lezen zijn in het blog. Enig excuus is de matige internetverbinding die ik vaak heb waardoor het blog vaak uitvalt en de kwaliteit van mijn tablet, (goedkoop = duurkoop). Sorry voor dat!

Als laatste vertrokken uit de albergue rond 09.15u, Lisa voelde zich niet helemaal lekker maar dat verhinderde haar niet om toch ons tempo te volgen met voor haar ook een zware rugzak☺.
Minder zonnig dan vorige dagen was het prima weer om te lopen en dan ook nog voornamelijk bergafwaarts, het ritme zat er goed in.
Het gebied waar we doorheen liepen is een wintersportgebied, dit betekend dat in de niet wintersport periode veel hotels en huizen niet bewoond worden. Dit geeft je de indruk je door dorpjes loopt die bijna volledig verlaten lijken zijn, soms een beetje desolaat.

Zo ook toen we door onze 1ste halteplaats Castejelo de Jaca liepen. Een verwachtte super en restaurant konden wij niet vinden dus aan het brood van gisteren met kaas! Op het pleintje onder de kerktoren zat een eenzame Tsjech zijn boterham te nuttigen. Hij vertelde mij dat hij zonder enige voorbereiding aan de Camino was begonnen en eigenlijk voor de eerste keer echt aan het wandelen was. Nu maakte hij op mij niet de indruk dat hij niets gewend was want hij zag er sportief uit. Zijn schoenen waren stuk maar hij wilde nog geen nieuwe kopen omdat ze niet volledig stuk waren. Dan te bedenken dat Jaca de enige volgende grote plaats is die we voorlopig tegen zullen komen en daarna alleen maar kleine dorpjes.

Bijna buiten het dorp zagen we toch nog het beloofde restaurant en het was nog open ook!

De rivier de Aragon blijft bijna tot mijn eindpunt een terugkerend ijkpunt met achter iedere bocht weer een mooi uitzicht. Stapstenen van honderden jaren oud helpen je de rivier over en bruggen van 500 jaar oud zijn geen uitzondering naast de nieuw aangelegde bruggen.

Vandaag hebben we voor het eerst langere tijd naast de autoweg gelopen waarbij de auto's soms vrij dicht langs je rijden. Gelukkig loop je nog afgescheiden door een vangrail. Ook aan deze weg weer veel restaurants die nog gesloten waren. Ik denk dat we tussen twee seizoenen in lopen.

Om 13.15uur liepen we Jaca binnen op zoek naar een onderkomen wat we redelijk snel gevonden hadden. Casa Mamre voor €11,= per de nacht, een aanrader. Vriendelijke mensen en schoon, we hadden een 3 persoonskamer die ruim genoeg was om het niet benauwd te vinden.

De middag hebben wij ons als echte toeristen gedragen, waarbij een bezoek aan de kathedraal en citadel mocht natuurlijk niet ontbreken. De citadel is bijna nog in originele staat en 1 van Europa 's mooiste, indrukwekkend!
Slenterend door de stad enkele aankopen gedaan die ons extra bescherming moeten bieden tegen koude, ook dat kan nog in dit jaargetijde, en warmte. We zaten op een terrasje en een paar tafeltjes verder zaten 4 Nederlandse mannen. Van hun verdiend biertje moest natuurlijk een foto gemaakt worden dus bood ik mij aan deze te maken. Bleken het Zaanse (Zaandammers) volgelspotters te zijn die een rondrit aan het maken waren door Spanje en daarbij nu in de Aragone waren aangeland. Zo zie je maar weer hoe klein een wereld kan zijn!

Patrick & Lisa hebben hun reis voor morgen verder doorgenomen bij de toeristen info wat via Zaragoza gaat. Zij gaan nog 2 dagen genieten van het Middellandse zee klimaat in Gerona.

De avond hebben we doorgebracht buiten onder de arcade van een restaurant waar we in de middag al tapas hadden gegeten. We hebben een heerlijk afscheidsmaal genomen.
Ik heb het erg getroffen met hen de afgelopen 4 dagen waarin we alles samen hebben doorgemaakt.

Morgen verder op pad met een Frans en Amerikaans stel richting Pamplona. Voorlopig lig ik nog op schema en gaat alles zeer naar wens zonder al te grote obstakels.

Vraag van de dag;

Wanneer heb je tijdens je reis het gevoel van tijd verloren tijdens de reis?

Eigenlijk was dat al vrij snel. Ik had geen horloge om gedaan en ook heb ik geen gebruik gemaakt van internet om op de hoogte te blijven van de toestand in de wereld (ik ben ten slotte G.J.B Hilterman niet☺) Ook in mijn dagelijkse telefoongesprekken met Willy kwam dat niet aan de orde. Ik moest het qua tijd hebben van de locale dorpsklok. De dagen van de week was ik na 3 dagen al kwijt. Mocht ik het dan toch willen weten dan had ik altijd mijn Iphone nog.

Beelden van de reis Col du Somport naar Jaca. 

www.youtube.com/watch?v=C9Ez3QD9npU&t=24s