Verslag Dag 1

Zaandam - Valença, Portugal

Valença, Portugal
Vrijdag 28 april 2023

Inmiddels gearriveerd in onze 1ste halteplaats Valença in Noord-Portugal wat grenst aan Spanje met enige als scheiding de Rio Miño.

Even terug naar gisteravond toen ik Valentijn van zijn huis ophaalde en hem bijna stuiterend door de kamer aantrof, maar hij was helemaal niet zenuwachtig!☺.
Hij logeert bij ons omdat we morgenochtend vroeg al weg gaan.

Bij ons thuis zijn spulletjes verdeeld over de rugzakken en nog eens alles opnieuw ingepakt, Valentijn gaat lopen met een rugzak van ongeveer 6 kg, hij vond het prima zo. Natuurlijk even proberen hoe het voelt en gelijk een foto maken voor in het boek.
Nog even lekker verwend worden door oma en niet al te laat naar bed.

Vandaag de verjaardag van Willy en dat wordt dus gevierd zonder ons, jammer maar we konden het niet anders plannen. Bij het opstaan had Valentijn prima geslapen dus we konden er tegen aan. Mijn zwager stond al voor 7.30 uur aan de deur dus lekker op tijd vertrokken naar Eindhoven en dat zonder enig oponthoud.

Vanaf hier ging eigenlijk alles probleemloos, we komen op de vertrekhal aanlopen in Eindhoven en daar hangt een meer dan grote foto van PSV aan de muur. Natuurlijk moet daar even voor geposeerd worden maar dan wel met het handgebaartje erbij. Het inchecken van mijn rugzak gaat bijna allemaal automatisch, er komt geen mensenhand meer aan de pas. De douane leverde ook geen problemen op en er wordt ook niet gevraagd naar mijn reis met Valentijn, om ons in te dekken had ik wel toestemmingspapieren bij mij maar die konden in de zak blijven zitten. We hadden ongeveer een wachttijd van 1,5 uur maar dat wisten we van te voren. Het leuke van Eindhoven is dat je via het platform zo naar het vliegtuig loopt wat daar klaar voor je staat. De vlucht verliep probleemloos, we hadden zelf ons brood en drinken mee dus ook dat was goed geregeld.

Bij het aanvliegen naar het vliegveld van Porto kwamen we ten zuiden van de stad uit aan de rand met een prachtig overzicht op de stad. Duidelijk was de binnenstad te zien met de bruggen over de Douro, de kathedraal en de Pont Louise I

In Porto scheen een flauw zonnetje maar de temperatuur was zeer aangenaam. Op het vliegveld moesten we 2 uur wachten voordat de bus arriveerde naar Valença en die tijd  hebben we doorgebracht in het restaurant van het vliegveld.

Na een busreiziger van 1,5 uur kwamen we tegen 17.00 uur Portugese tijd aan hier in Valença. Bij het oppakken van mijn rugzak uit de bus brak een borstband van mijn rugzak en dit is belangrijk om de borstband vast te klikken aan elkaar. Balen maar gelukkig weer wel een oplossing gevonden. Het hostel wat ligt in het oude centrum in een smal straatje vlakbij de Igreja de Santo Estevão, op het 1ste gezicht zag het er goed verzorgd uit!
Nadat we ons lekker hadden gedoucht en gebeld met het thuisfront zijn we de stad ingegaan.

Nu, 21.30 uur, weer terug in het verblijf na een bezoek aan de oude stad, gekuierd langs de vesting en de prachtige vergezichten bewonderd. Aan de overkant zien we Tui liggen waar we morgen doorheen lopen. Lekker gegeten in 1 van de vele restaurantjes en na terugkomst is Valentijn nu met zijn klasgenoten in gesprek via de groepsapp, best leuk om dit op de achtergrond mee te beluisteren.

Inmiddels heeft Valentijn ook weer gebeld met Mascha, zijn moeder, en deze heeft hem, via mij, een herinneringsboekje meegegeven waarin hij zelf zijn verhaal kwijt kan maar ook leuke dingetjes heeft opgeschreven ter aanmoediging.

Morgen dus de 1ste echte wandeldag, we zijn er klaar voor!

Grappig is wel dat we meteen een tijdzone passeren als we de rivier oversteken naar Spanje, is het meteen 1 uur later.

Startpagina

Foto's van de  Dag

Dag 2: Valença -           O Porrino