2023 CP & Valentijn Dag 9

zaterdag 06 mei 2023

De laatste dag van de Camino met Valentijn

Hoe lekker als je weer mag uitslapen! Geen vroege opstaanders, geen gesnurk, geen "we moeten weer verder dus hop uit bed!".
Lekker douchen en ontbijten beneden in de ontbijtzaal van het San Martin Pinario en dan alles mogen nemen wat voor handen is!
Het plan was om naar de mis te gaan van 12.00 uur maar je moet ook de kamer verlaten om uiterlijk 12.00 uur dus de rugzakken weer ingepakt en deze kunnen achter laten in een depot van het Hospederia. Julie & Viggo hadden geappt wat te doen dus afspraak gemaakt dat we samen naar de mis zouden gaan en zo troffen we ze daar aan gelijk dat we aankwamen. In de rij en bij binnenkomst van de kathedraal zat deze al bijna helemaal vol en dat 25 minuten voor aanvang van de dienst. de kerken in Nederland zijn hier stinkend jaloers op! Gelukkig vonden we nog op de achterste bank van de zijbeuk een plaats voor 3 maar wel een prima plek om de swing van de botafumeiro in zijn volle glorie te zien. Natuurlijk was de mis niets voor de jongens, alles in het Spaans, echter zij hebben zich kranig gehouden. Als toetje op de taart het zwaaien met het wierrookvat (botafumeiro) wat voor allen een heel bijzonder gebeuren is ook al heb je het al eerder gezien. Het is het grootste wierrookvat op aarde en als het dan wordt aangeslingerd door een man en een groep van 6 mannen trekken aan de touwen om de swing erin te krijgen dan is dat een mooi gezicht wat natuurlijk wordt versterkt door de walm en geur van de wierrook. De totale swing duurt ongeveer 5 minuten maar ik weet zeker zonder dit toeristisch momentje deze kathedraal niet 5 x per dag vol zou zitten.
Na het einde van de dienst koffie & frisdrank gedronken op het grote plein achter de kathedraal waar de jongens even hun energie kwijt konden. Terwijl wij zaten te kletsen hebben Valentijn & Viggo voor Christiaan & Abel een cadeautje gekocht in 1 van de vele souvenirwinkels in de stad.
Voor vertrek moesten we ook nog lunchen dus zijn we een restaurantje gaan opzoek niet ver van het plein, hier hebben we een afscheidsmaal genuttigd en om 14.00 uur vertrokken we om onze rugzakken op te halen en door te lopen naar het Plaza Galicia waar de dichtstbijzijnde bushalte vanwaar de bus ons naar het vliegveld brengt.
We waren duidelijk niet de enige in de overvolle bus want het bleek dat de bus aan haltes voorbij reed waar meerdere mensen stonden te wachten, we hebben geluk gehad dat we meekonden!
Ruim op tijd op het vliegtuig stond er een lange rij voor de incheckbalie van Vueling maar de rij werd redelijk vlot weggewerkt en zo stonden we voor de incheckbalie en toen was het natuurlijk nog even de vraag of de wandelstok van Valentijn mee mocht? Waarschijnlijk door miscommunicatie dachten wij dat dit niet kon en met een si gezicht nam Valentijn afscheid van zijn stok maar bij het krijgen van de tickets zagen we dat ze er ook een sticker plakte op de stok met de mededeling dat die op een apart transport naar het vliegtuig werd gebracht en dat we deze ook op een speciale band op Schiphol konden ophalen. Valentijn natuurlijk blij en opgelucht.
We moesten nog ongeveer 5 kwartier wachten voor vertrek en nadat we in het vliegtuig zaten, Valentijn natuurlijk bij het raam, bleek dat ik naast Miranda uit Kortenhoef zat die ik afgelopen vrijdag ontmoet had in de Huiskamer van het Genootschap. Terwijl Valentijn lekker met zijn muziek in de weer was hebben wij de hele terugreis onze ervaringen uitgedeeld. Zo wordt vliegen ook nog gezellig en vliegt de tijd letterlijk en figuurlijk voorbij.
Eerder dan gepland stonden we al op Schiphol en de bagageafhandeling inclusief stok verliep redelijk vlot.
Bij binnenkomst van de aankomsthal stonden daar Abel, Mascha, Dennis, Willy & Daniƫlle ons op te wachten met een heus spandoek voor Valentijn! Hij was zeer verrast omdat ik hem vertelt had dat we met de trein naar de RAI zouden gaan, wat een verrassing!
Dan zie je ook weer hoe ze elkaar gemist hebben de broers en dat is mooi en morgen maken ze weer ruzie zoals ook dat hoort
Onze Camino zit erop en het was een prachtige ervaring voor ons beide!
Wij danken jullie allemaal voor de lieve wensen en aanmoedigingen het is mooi om te lezen dat onze reis bij vele iets positiefs heeft gebracht en misschien krijgen jullie volgend jaar een vervolg als ik ga lopen met Abel & Christiaan (als zij willen zoals met hen besproken maar dat is aan hen)

Groetjes Valentijn & Gert.