Pamplona

03-05-2017

Dag 17 Pamplona

De laatste dag en dan ga ik vanavond weer op huis aan. Om 17.35 uur vertrekt het vliegtuig vanaf Pamplona naar Madrid om vervolgens rond 19.00 uur naar Amsterdam te vliegen.
Prima geslapen en me tegoed gedaan aan een uitgebreid ontbijt! Het duurde even eer ik het hotel kon verlaten want alle spullen moesten weer in de rugzak een plaatsje krijgenVoor €1,35 nam ik de bus vanaf het hotel naar het centrum waar ik gisteravond 3/4 uur or had gedaan πŸ˜ƒ.
Pamplona heeft een goed beloopbaar centrum met daarin de citadel als belangrijkst historisch monument. Ik heb als 1ste El Torro bezochte, de stierenvechters arena.

Pamplona staat bekend om zijn "running of the bulls" op zijn goed Spaans "El Encierro". Gedurende 8 dagen worden er dagelijks 6 stieren los gelaten die over een afstand van 900 m naar het stadion rennen omringd door honderden "dappere" mannen die voor de stieren uit rennen met gevaar voor eigen leven.

Een tour door het stadion met daarbij op diverse plaatsen audio-visuele ondersteuning geeft mij toch een dubbel gevoel over het hele gebeuren. Enerzijds wordt er met heel veel respect over de stieren gesproken en worden deze beesten op een bijzondere manier verzorgd tot aan de "El Encierro". Anderzijds is het puur volksvermaak met als absoluut hoogtepunt het doden van de stier in de arena na een "gevecht" (wat de stier zelden kan winnen) met als ultiem moment het afsnijden van de staart (als het publiek laaiend enthousiast is geweest over de kwaliteit van het gevecht). Dit alles wel onder een streng protocol dat teveel inhoud om hier te noteren.

Ik verlaat met een raar gevoel de arena en ga opzoek naar de Informacion voor de laatste stempel in mijn credential/stempelboekje/paspoort

Ik heb tot ongeveer 15.00 uur door de binnenstad van Pamplona gelopen en als laatste me nog tegoed gedaan aan een paar overheerlijke tapas en een lekker glas Rioja.

Opnieuw de bus genomen richting vliegveld, alleen moest ik de laatste kilometer lopen want er gaat geen directe bus naar het vliegveld!
Pamplona heeft mij verrast, een mooie rijke stad. Schoon, rijk aan historische - en culturele bezienswaardigheden.

Met een overstap in Madrid kwam ik met enige vertraging aan op Schiphol waar mij een verrassing wachtte. Als een echte reiziger die lang was weggeweest, het Hello-Goodbye gevoel, werd ik op Schiphol ontvangen door mijn familie inclusief de Welkom Thuis ballon! Heel leuk πŸ˜„πŸ˜…πŸ˜….

Naderhand thuis nog nagezeten en vertellen want de adrenaline moest weer langzaam gereduceerd worden, maar ja het meeste had ik al vermeld dus weinig nieuws onder de zon πŸ˜€πŸ˜πŸ˜‚.

De vraag van de dag?

Als je nu terugdenkt aan de reis, welk gevoel komt er dan bij je op?

In ieder geval dat van dankbaarheid dat alles goed is verlopen en dat ik werkelijk niets aan problemen heb ondervonden tijdens deze reis.  

Tevens voldoening, het heeft mij meer gebracht dan dat ik vooraf had kunnen bedenken.

De wens om volgend jaar opnieuw een gedeelte van de reis te gaan maken 

Filmpje op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=PgrPh4wPvFo


Contact

altijd leuk een reactie te ontvangen!