Crossing the Border

Vila Nova de Cerveira - Tui

Donderdag 29 september 2022

Tuï, Spanje

Bij het opstaan was de wereld een stuk kleiner dan gisteravond toe we naar bed gingen.
Grijze luchten en regen, we keken uit op een camperparkeerplaats en je gelooft het niet in de regen is het blijkbaar jou moment om je camper schoon te maken ondanks het feit dat jezelf nat wordt. Blijkbaar is dat voor een niet camperbezitter meer ongewoon dan voor iemand die een camper bezit want de man was zeker niet alleen die aan het poetsen was☺, Had wel een mooi fotomomentje geweest maar helaas
Vandaag hadden we weer een ontbijt besteld en met een prima ontbijt op pad en nu na ampele discussie langs de rivier de Rio Minho, de grensrivier tussen Portugal en Spanje, met aan de overkant Spanje altijd in het zicht.

Het pad langs de rivier is een wandelpad annex fietspad dus prima begaanbaar en gelijkmatig. Dit pad, niet de officiële Caminoroute, loopt van Caminah tot voorbij Valença en is een prachtige route tussen 2 Caminoroutes zoals gisteren al beschreven.
Halverwege in Vila Mea een tussenstop voor een koffie, bleek een bar annex Indiaas restaurant te zijn. We vroegen ons af hoe je in hemelsnaam vanuit India in dit oord, niet door God verlaten, terecht komt en dan een restaurant begint? We kregen niet echt een goed antwoord op die vraag. Taalbarrierre?
De koffie was goed en het toilet bood uitkomst!
Verder oostwaarts naar Valença waar we de rivier zouden oversteken naar Spanje en wij niet alleen. Leuk als je de bekende gezichten ziet van vanmorgen of een paar dagen terug zoals bv Laura, de Bamberg girl van de 1ste dag. Zij liep op samen een een vrouw die we ook al eerder hadden gezien maar waar wij niet echt contact mee hebben gemaakt.
De brug over en we zijn in Galicië, Spanje! Welkom in Tuï
Tuï ligt op een heuvel dus vanaf de rivier even klimmen door de binnenstad om boven te komen wat nu niet echt heel inspannend was maar wel de grootste stijging van de dag☺
Opzoek naar ons hostel maar ook eigenlijk een bar/restaurant om wat te drinken maar helaas , het is siësta tijd en echt alles is gesloten.
Langs de kathedraal, waar we van een zeer vriendelijke man met veel levensvreugde, een stempel kregen naar het hostel en wat denk je naast het hostel een bar die open is🥳.
We werden aller hartelijkst verwelkomt naar wat wij dachten de beheerder van het Jacobs hostel maar dat bleek de eigenaresse te zijn van de bar. Zij nam de honneurs waar voor het hostel en begeleidde ons ook naar boven maar niet eerder nadat we ons vocht tekort hadden aangevuld. We waren één van de eersten in het hostel en konden nog onze eigen kamer kiezen dus kozen we voor de 2e verdieping waar een 4 persoonskamer was met daarnaast een verblijfsruimte met zitzakken en een hangbank.
 Wij onze eigen kamer weten de bemachtigen voor 3 personen zonder extra persoon op onze kamer wat ons tot nu toe redelijk goed gelukt is.
Natuurlijk eerst weer allemaal opgefrist en geïnstalleerd, het wordt steeds meer routine en gaat ook steeds sneller. Bob heeft weer even zijn middag napje gehad en dat doet hem goed!
Het hostel ligt dichtbij het centrum van de stad dus zaten we snel aan de frisdrank🤩.

Getracht hier een een Simkaart te kopen voor Sheila & Bob wat niet gelukt is en vraag me niet waarom, ik weet het niet. Moet toch niet te moeilijk zijn lijkt mij. We waren bij een telefoonwinkel van Vodafone en het meisje is echt lang met ons bezig geweest en ze was absoluut van goede zin maar helaas het lukte haar niet.

Vanavond zijn we een keer niet uit eten geweest maar hebben gegeten in de herberg.
We hadden eten en drinken gekocht in de lokale supermarkt, in het keukentje van het hostel hebben we de spullen eetbaar gemaakt en dat was natuurlijk niet heel moeilijk want we hadden wel makkelijk klaar te maken eten uitgezocht☺ en bij eten hoort natuurlijk ook in Spanje een glas wijn dus............. ook dat was geregeld.

Na het eten hebben we nog gezellig in de "huiskamer" gezeten en gingen we laat naar bed hoewel Bob al eerder zijn bed had opgezocht.
Voor morgen een herberg gereserveerd in Porrino, een niet al te lange wandeling ongeveer 18 km.
Vandaag ongeveer 20.24 km gelopen!

Camino Primitivo Startpagina

Foto's van de Dag

Dag 10: Tui - Porrino