Toeristisch Santiago

een kijkje vanuit de hoogte

zaterdag 08 oktober 2022

Santiago de Compostella, Spanje

Vanmorgen rustig aan gedaan, uitgeslapen voor zover de dagelijkse routine dat toe laat.

Na een lekkere douche naar beneden waar het ontbijt gereserveerd wordt in de eetzaal, anders dan een gemiddelde herberg is de populatie van San Martin de Pinario gemengd met pelgrims en veel mannelijke religieuze. Je ziet hier bijna geen vrouwelijke religieuze, waarschijnlijk zijn veel van die priesters hier voor welke vorm van overleg dan ook!
Het ontbijt is verzorgd maar niet uitbundig, je gaat in ieder geval niet met honger van tafel want je kan pakken wat je wilt en er is voldoende.
Rond 10.30 uur de stad in op weg naar het busstation om de weg te verkennen voor morgenochtend als we Santiago verlaten. langzaam begint de stad weer vol te lopen en de 1ste pelgrims zijn alweer gearriveerd. De vele groepen toeristen lopen al langs de gebouwen en krijgen uitleg ter plaatsen in wat zij geacht worden te zien.
De wandeling naar het station was een ruim half uur maar dan wel op ons gemak. Rond het bus- en treinstation zijn nog steeds grote veranderingen/ verbouwingen gaande die de reiziger van morgen meer luxe moet kunnen gaan bieden.
Weer terug in de oude stad zagen we meer dan gisteren een levendige activiteit van allerlei muzikanten/ kunstenaars en standwerkers wat de stad een extra lading geeft.
Bij een bank , Banca, zagen we dat zij hun kunstcollectie ten toon stelde dus Sheila en ik naar binnen en hebben daar ruim 30 min. rond gelopen. Allerlei stromingen in de kunst werden vertoont met daarbij ook bekende namen met natuurlijk ook die van Picasso en Gaudi daarbij maar ook buitenlandse kunstenaars.
Op de 1 of andere manier blijf je toch meer in de toeristische straten slenteren als je zo door de stad loopt dan in de meer onbekendere straten of buurten. Rond 13.30 uur gegeten in een binnentuin van een restaurant aan de straat waar ook het pelgrimsoffice aan ligt, leuk en lekker. Dit restaurant zagen we eigenlijk pas nadat we al 2 x de straat af waren gelopen voor een vrij tafeltje bij een restaurant. Het entree was een open deur zonder een uithangbord waardoor het een beetje aan het oog onttrokken werd. Op dat moment dat we naar binnen gingen waren we de eerste gasten in de tuin.
Terwijl Bob & Sheila naar onze hotelkamer gingen ben ik naar de Huiskamer gegaan van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob wat in hetzelfde pelgrimsgebouw is gevestigd.
Een leuke ontmoeting gehad met de vrijwilligers en die mijn bevinding bevestigde dat er eigenlijk heel weinig Nederlanders op pad zijn gezien het aantal bezoeken wat zij krijgen in de week.
Aan het einde van de dag hadden we ingetekend voor een excursie op het dak van de kathedraal. Bijzonder om dat te beleven zo hoog boven de stad en waarbij een nog beter beeld krijgt van de enorme grote van het gebouw. Je hebt een prachtig uitzicht over de stad en natuurlijk op het gebouw maar ook diverse inkijkjes in het gebouw. Zo kan je vanaf het dak in de kathedraal kijken van achter het grote altaar, vanaf de achterkant. Je krijgt heel veel details te horen en te zien en het was buitengewoon interessant om dit mee te maken en ik kan het iedereen aanraden om dit te doen.
Natuurlijk veel foto's gemaakt, wat jammer was is dat de tour alleen in het Spaans gegeven wordt.
In de avond hebben we hiervan San Martin Pinario gegeten en hierna naar de kamer om alles voor morgen al klaar te hebben. Natuurlijk nog wel even naar het plein gegaan om de muziekgroep even te zien spelen.
De bussen vertrekken rond 9 uur dus dat wordt een vroegertje.